Frukost med Craig Wright

Idag hade jag frukost med Craig Wright. Jag och några hundra andra manusförfattare, producenter och regissörer i som samlats i filmhuset.

craig wright lightsCraig Wright har bland annat varit showrunner till TV-serien Six Feet Under och skrivit manus för Lost. Han har också varit showrunner för flera andra TV-serier och det var just hur det är att vara showrunner som han pratade om.

En showrunner är en blandning av producent och manusförfattare som ofta har det yttersta kreativa ansvaret för en TV-serie. I alla fall i USA. Eftersom det är en manusförfattare som styr TV i USA så läggs mycket tyngd på den historia som berättas. Det här fokuset på manusförfattaren och historien är en av framgångsrecepten för amerikansk TV.

Craig Wright gick ingående igenom vad en showrunner gör och hur man gör TV-serier i USA. I korta drag så basar showrunnern över ett antal manusförfattare som ofta skriver var sitt avsnitt av TV-serien. Det är egentligten barnsligt enkelt. De arbetar i ett “Writers’s Room”. Det är ett helt vanligt rum påpekade Craig Wright, men stolar och bord som alla sitter omkring. Där går man igenom i stora drag hur ett avsnitt ska se ut. Sedan går det avsnittets manusförfattare iväg och skriver det.

När manusförfattaren har skrivit ett första utkast så får den feedback från rummet och går iväg och skriver ett andra utkast. Manusförfattaren får i regel 3-4 veckor på sig att skriva ett första utkast på avsnittet och sedan två dagar för att skriva det andra utkastet.

I Six Feet Under där Alan Ball var showrunner i början av TV-serien, så var det sedan bara han som gav feedback på det andra utkastet.

SixFeetUnderCraig Wright berättade också hur Alan Ball brukade vara väldigt överseende med andras kreativitet och “rule by creative negligence”, dvs han lät manusen vara och accepterade även saker som han inte förstod.

När manuset sedan är klart så spelas avsnittet in. Då är det författaren som är ytterst kreativt ansvarig, och inte, som det är i filmvärlden, regissören. Manusförfattaren sitter sedan och redigerar avsnittet med redigeraren.

I USA gör inte bara fokuset på manusförfattaren att det blir bra berättande i amerikanska serier. Det är också en bra grogrund för att lära sig skriva manus och många av de stora filmmanusförfattarna började i amerikansk TV.

Även om man inte börjar använda showrunner-konceptet fullt ut i Sverige så hoppas jag att det blir en större fokus på manuset, manusförfattaren och den historia som ska berättas i Svensk TV och film. Och vi hoppas att det blir fler sådana här frukostar!

0 Shares
Share
Tweet
Share
Email